Hoorns Byzantijns Mannenkoor en Projectkoor En Chantant

Onder leiding van Grigori Sarolea

Kerk van de Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand (Koepelkerk), Bussum

In de Neo-Byzantijnse Mariakerk te Bussum zingen het Hoorns Byzantijns Mannenkoor tezamen met Projectkoor En Chantant een uniek concert: gezangen, die onlosmakelijk verbonden zijn met de iconen, kaarsen, wierook, gewaden en eeuwenoude gebruiken van de (Slavisch) Byzantijnse ritus.

/imagecache/lg/uploads/2024/01/hbyzmkoor.jpg

De Byzantijnse ritus wordt gevierd als een afspiegeling van het eeuwigdurend hemelse. Zo ook ervaart men de gezangen als een ‘verbeelde klank’ van het eeuwige. De Slavisch-Byzantijnse muziek heeft een breed (historisch) palet aan stijlen en uitvoeringspraktijken. De (a-capella) gezongen taal is het Kerk-Slavisch, een oude ‘dode’ taal, die het meest verwant is aan het huidige Bulgaars.

/imagecache/lg/uploads/2024/01/koorenchantant.jpg

Onder leiding van Grigori Sarolea nemen de zangers u mee in deze spiritueel rijke klankwereld om een korte tijd in een beeld van de hemel te zijn en 'de aardse zorgen af te leggen'.

Kaarten € 25 p.p. De opbrengst komt, zoals gebruikelijk bij Kiwanis, geheel ten goede aan een kindgericht goed doel.

/imagecache/lg/uploads/2024/02/kiw-benefit-koeplkerk-1.jpg